Tehuis bezoek SWI Hepu

2 mei 2017 - Beihai Shi, China

Vanmorgen werden we om 11 uur opgehaald bij het hotel en ontmoette we onze nieuwe gids Caroline en chauffeur. Ze brachten ons naar het hotel in Hepu en onderweg maakte we kennis met Caroline. Ze sprak goed Engels en bleek les gehad te hebben van Cindy onze gids van 2006!

We reden Hepu in en zagen een stad die erg was veranderd vergeleken bij 2006 volgens Wiebe die hier toen ook is geweest. Er is veel bij gebouwd en het ziet er redelijk geordend uit. We checken in bij het luxe Red Forsest Hotel en gaan daarna lunchen achter het hotel. Daarna frissen we ons op en worden we om half 3 opgehaald door de gids en chauffeur om naar het kindertehuis van Liyang te gaan.

Liyang en ook wij vinden het spannend hoe het bezoek zal verlopen. De chauffeur reed eerst verkeerd, er zijn namelijk 2 tehuizen in Hepu. We reden op een onverharde weg naar het tehuis en zagen dat het hier veel armoedige was dan in de stad. Rond 3 uur kwamen we aan bij het juiste tehuis en werden we hartelijk ontvangen door de huidige directeur en de vaste verzorgster van Liyang. Ze herkende Liyang in 1e instantie niet gelijk, maar toen we het fotoboekje erbij pakte kwam de herkenning en werd ze direct geknuffeld door de verzorgster. Even later kwam nog een oudere  verzorgster die we gelijk herkende van de overdracht van 2006. Ze reageerde emotioneel op het weer zien van Liyang en bekeek vol enthousiasme het foto boekje. Ook wij hielden het toen niet meer droog en hebben laten weten erg dankbaar te zijn dat Liyang bij ons mocht komen.

tehuis  van afstand   rondlopende kippen

verzorgster foto boekje bekijkentehuis foto boekje li bekijkenliyang kennismaking verzorgster

liyang foto met verzorgster 1liyang verzorgster 2

fotoboekje tehuis Li bekijken

baby foto liyang

liyang met verzorgstersliyang met directeur

We mochten het dossier in zien en hebben 2 nieuwe baby foto's en extra informatie gekregen. Hier zijn we super blij mee en erg waardevol. Er was alle tijd om van alles te vragen en ze vonden het erg fijn om te horen hoe het met Liyang gaat in Nederland. De oudste verzorgster gaf aan dat Liyang heel veel geluk heeft dat ze bij ons mag opgroeien en zoveel kansen hierdoor krijgt.

In het tehuis zijn nu geen kinderen meer omdat er veel minder kinderen voor adoptie worden afgestaan en ze worden in pleeggezinnen geplaatst in China. Er zijn nu alleen ouderen en gehandicapten in het tehuis. Het tehuis ziet er nog wel het zelfde uit als toen Liyang hier was en we mochten op de verdieping kijken waar Liyang was de eerste 11 maanden van haar leven. Dit was erg indrukwekkend om te zien!!

liyang cadeautje tehuisliyang ingang tehuisspeeltoestellen tehuis

We hebben de Nederlandse cadautjes gegeven en ook Liyang kreeg een mooi cadeau. Deze moet ze op haar kamer ophangen want dat brengt geluk!

We mochten nog wat op het terrein rondkijken en zijn daarna naar de vindplaats gereden.

vindplaats Liyamg

Wat was een een speciale en enerverende dag om zo ontvangen te worden en Liyang straalde helemaal. En toen werd er ook nog voorgesteld om s avonds met de verzorgsters, directeur en gids uit eten te gaan. Nou dit was natuurlijk helemaal geweldig.

uit eten met de verzorgsters

Tijdens het eten werd er van alles gevraagd over ons leven in Nederland en over hoe Liyang haar adoptie ervaart. Na bijna 2 uur gegeten en gepraat te hebben moesten we afscheid nemen en  vertelde de directeur dat ze dankbaar zijn dat we Liyang even weer terug hebben gebracht naar Hepu !!

Wat een bijzondere en emotionele dag hebben we weer samen beleefd en ook deze dag zullen Liyang en wij ons nog lang blijven herinneren.

Eenmaal op de hotelkamer was iedereen toch wel uitgeput van alles en van de warmte. Uiteraard werd er nog nagepraat maar als snel gingen we slapen. Morgen zijn we nog een dag in Hepu.

1. Sandra, Kris, Noor en Emma:
    3 mei 2017
    Zo wat prachtig zeg. Wat speciaal en emotioneel en warm zeg. Fijn voor liyang en jullie.
    Geniet ze
  2. Emma:
    3 mei 2017
    Veel plezier ik hoop dat jullie het naar jullie zin hebben wat leuk dat ze je nog herkende liyang na het fotoboek nog heel veel plezier daar groetjes emma
  3. Silvia,Maarten,Mila en kay:
    3 mei 2017
    Wat een bijzondere dag voor Liyang en jullie,fijn dat ze uitgebreid te tijd namen voor jullie.
    Begin nu ook zin te krijgen om naar China te gaan,we zijn reuze benieuwd naar jullie verhalen na de reis.
    Fijn dat alletwee de meiden zo goed zijn ontvangen door het tehuis.
    Ik herkende de nanny ook nog van 2006,en helemaal super dat je wat extra informatie hebt kunt krijgen.
    Benieuwd naar jullie volgende verslag ,nog veel plezier.

Gr Silvia,Maarten,Mila en Kay
  4. Eddy en Mieke:
    3 mei 2017
    wat een prachtig verhaal zeg! heel bijzonder. Het moet voor jullie inderdaad een rollercoaster van emoties zijn. En wat zijn jullie hier ook weer geweldig ontvangen. heel bijzonder allemaal en zo mooi om samen mee te maken. woj wensen jullie een hele fijne voortzetting!liefs van ons!!
  5. Erna:
    3 mei 2017
    Hoi zus en zwager en kids, wat geweldig dat ook Liyang zo'n mooi en warm welkom heeft gehad in haar kindertehuis. Wat geweldig dat ze een mooi cadeau voor haar hadden en dat ze het fotoboekje zo prachtig vonden.
    Fijn om jullie blog te lezen zodat we ook hier een beetje kunnen meegenieten. Nog heel veel plezier gewenst de komende dagen. Geniet van het geboorteland van jullie dochters.
    Groetjes Theo en Erna.
  6. Frea Hans Anne en Loek:
    4 mei 2017
    Geweldige emotionele momenten! Wat fijn dat Xian en nu ook Liyang zo fijn en warm zijn ontvangen! Heel bijzonder. Ook bij mij gaat het steeds meer kriebelen om terug te gaan.
    We horen graag jullie belevenissen. Nog een fijne ontspannen tijd in China! Liefs uit Nieuwleusen.
  7. Mariët Haarman:
    7 mei 2017
    Oho wat bijzonder en emotioneel! Een ervaring om nooit te vergeten!!