laatste dag in China en terug reis

12 mei 2017 - Guilin Shi, China

Vandaag is helaas alweer de laatste dag van onze reis in China en in de Giggling Tree. De meiden en wij willen eigenlijk helemaal nog niet naar huis, het is hier te mooi en bijzonder om in het geboorteland van onze dochters te zijn.

Vanmorgen moesten we al op tijd op staan, Wiebe en Xian ging met Sible en hun 2 dochters naar Tai Chi les in het dorp bij een leraar. Na een ontbijtje vertrokken ze met de fiets naar de les die gegeven werd op het dak van een gebouw. Wiebe en Sible deden ook mee en volgens de meiden was dit een lacherig vertoning 2 van die grote kale mannen die niet echt heel sierlijk bewogen.... Xia en Xian vonden de les leuk maar te rustig, ze hadden meer inspanning verwacht.

naar Tai Chi les xia en Xian Tai Chi les

Dus gingen de dames bij terugkomst nog maar even hun energie ontladen in het zwembad. Liyang en Yu Wei gingen samen even chillen op de kamer. Ondertussen waren Wiebe en Jeanet druk met de koffers in pakken voor de terug reis. Gelukkig mochten we van de managers Niels en Milou de kamer nog aan houden tot dat we s middags naar de luchthaven gaan.

nog even zwemmen laatste keer samen eten

Nadat alles was ingepakt hebben we nog 1x als afsluiting samen met de fam. Lootsma gegeten op het terras. Het was super gezellig en hebben afgesproken dat we elkaar in Nederland een keer opzoeken. We namen met tegenzin afscheid van de mensen van de Giggling Tree en de fam Lootsma en na een flinke knuffel van allen vertrokken we om half 3 met de chauffeur naar het vliegveld van Guillin. DSCN0991DSCN0990

We keken onderweg naar het vliegveld nog 1 keer naar de mooie omgeving en de hoge groene bergen. Liyang en Xian geven beide aan dat ze graag nog weer eens naar China terug willen gaan en ook wij gaan graag nog eens terug naar het geboorteland van onze dochters.

Op de het vliegveld Guillin aangekomen was er even verwarring of er nog een gids zou komen voor het inchecken, maar dit moesten we zelf doen en dat ging prima want ze spraken goed Engels bij China Southern Airlines. Helaas had het vliegtuig naar Beijing, waar we een overstap hebben naar Amsterdam, 2 uur vertraging. We gingen ondertussen nog even bij de winkeltjes kijken en nog even wat eten. vliegveld Guillin

Om 19 uur konden we dan in het vliegtuig gaan voor  bijna 3 uur. Toen we aankwamen op Beijing Airport werden we opgewacht door een stewardess met een bordje met onze namen er op en ons mee te nemen naar de andere kant van het vliegveld. Goede service want we moesten nog enige afstand afleggen waar we onze koffers op konden halen en weer opnieuw moesten inchecken voor de vlucht naar Amsterdam. Bij de inname van onze koffers begonnen deze 3x over te piepen en telkens was er iets anders wat ze niet vertrouwde. Het ging om batterijen, thermometer en kleine souvenirs.... En telkens opnieuw moest de koffer open. Hierdoor hadden we op onthoud en moesten we ons haasten naar de gate. Het vliegtuig stond al klaar met alle mensen erin te wachten op ons en nog een paar mensen.

opgewacht met bord op luchthaven Beijing

Rond 1 uur verlieten we dan met een beetje weemoed China en vlogen we richting Europa. Het waren 10 lange uurtjes en omdat het voor ons al nacht was probeerde we te gaan slapen, maar hier kwam niet veel van, we sliepen hooguit 2 uurtjes.IMG-20170513-WA0001

Rond half 6 Nederlandse tijd landde we op Nederlandse bodem  en voelen we gelijk dat het hier flink kouder is, wel 20 graden verschil...

We gingen  ons even opfrissen op de wc. En wat is het heerlijk om weer eens op een schone wc te gaan na weken van veelal vieze gaten in de grond.

Na de douanecontrole kregen we onze koffers en kwamen we in de aankomsthal. Hier gingen toch onze gedachten even weer terug naar 2006 en 2008 toen we hier met onze dochters aankwamen en veel lieve mensen ons daar opwachtte.

schipholaankomst hal schiphol

Nu gingen we door de deuren met een fijn gevoel over deze bijzondere reis die we samen hebben geleefd  en over de Chinese mensen die we hebben ontmoet. We zullen  de mooie herinneringen aan deze reis nog lang koesteren.

Toch voelt  het ook goed om weer op Nederlandse grond te zijn. Xian heeft het al weer over de handbalwedstrijden die er aan komen en Liyang heeft zin om haar vriendinnen weer te zien.

We drinken koffie bij Starbucks en gaan rond 7 uur met de trein richting Hengelo. Daar wachtten Anja en Mieke ons op en heten ons Welkom Thuis

starbucks koffie  trein naar huis

Thuis vertellen we over onze ervaringen en drinken we koffie met stroopwafels erbij. De meiden gaan lekker onderuit op de bank. Het is toch wel fijn om weer thuis te zijn en na vele verschillende bedden weer heeeel veeeel nachten thuis in onze eigen bedden te mogen slapen!

Wat kunnen we terug kijken op een mooie enerverende reis van 3 weken waarin we samen veel hebben gezien, ervaren en  vele lieve mensen hebben ontmoet en vooral was het super fijn om de meiden een stukje te laten zien en ervaren van hun China!!

thuis koffers uitpakken