Ping An

6 mei 2017 - Guilin Shi, China

Vannacht allemaal goed geslapen, je hoorde eens een keer geen verkeer maar fluitende vogels.

We aten een lekker ontbijtje met koffie, gebakken ei, brood en de meiden een pannenkoek. Na het ontbijt genoten we nog even van het mooie uitzicht op het kleine terrasje van het hotel.

Ping An ligt in de provincie Guangxi en deze provincie is de enigste provincie van China waar Kantonees wordt gesproken terwijl in de rest van China Manderijns wordt gesproken. Wel hebben ze in Guangxi dezelfde karakters en kunnen sommige mensen ook manderijns.  In Guangxi leven ook 21 verschillende minderheden.

Vanmorgen zijn we omhoog gelopen naar de rijst terrassen en gelukkig was het toen nog redelijk helder weer. Het was een klim van 40 minuten en liepen eerst door het dorp Ping An. Daar waren ze veel aan het bij bouwen en het materiaal werd met het paard of een kleine takel bak naar boven gebracht. De vrouwen en kinderen helpen ook mee en doen ook het zware werk.

ping an paard (2)Ping An stenen sjouwen - kopie

Op de rijst velden stond nu geen rijst omdat er net geoogst was. Eenmaal boven bij 1 van de uitzichtpunten hadden we mooi uitzicht op de velden.

De lokale bevolking van dit dorp verbouwd alles zelf zoals de thee, rijst, groente, fruit en alles wordt ook op straat verkocht. Ook geroosterd vlees met koppen er al nog er aan. Ook zagen we een slang die werd doodgemaakt en daarna schoongemaakt om op te eten..... Ook de was doen ze nog met de hand.

Ping An lokale bevolkinping an was vrouwping an dierenriem

Ping An boven aan rijst terassen

ping an rijst terras mooiping an rijst terras 2ping an rijst terras 1ping an li xi jeanet

S avonds aten we gezellig samen met het andere Nederlandse stel in het hotel en hebben we nog wat souvenirs gekocht. En we zagen dat sommige Chinezen door dragers naar boven werden gedragen.

ping an dragers

1. Bert H:
    6 mei 2017
    Prachtig!
  2. Simon en marloes:
    6 mei 2017
    Hallo Wiebe, Jeanet, Liyang en Xian.
    Wat een bijzondere reis maken jullie toch.
    We genieten van jullie reisverhalen en beelden over de naruur, cultuur, anekdotes (verkeersbord;) ) maar helemaal van de verslagen over de bezoeken aan de tehuizen met de hartverwarmende reacties van de verzorgsters en directeuren. Voor Liyang en Xian zo ontzettend fijn om mee te maken en met eigen ogen te zien en waar ze vroeger hebben gewoond.
    Heel bijzonder allemaal!
    Geniet van jullie verdere reis en het is leuk om hier vanuit het koude Nederland een beetje deelgenoot te zijn van jullie mooie reis.
    Veel liefs, Simon en Marloes en de rest. XXX
  3. Mariët Haarman:
    7 mei 2017
    Hallo Jeanet, Wiebe Liyang en Xian,
    Wat een bijzondere reis! Leuk om het te volgen! Prachtige foto's al gezien....Heel veel plezier!! Geniet van deze bijzondere reis!
    Liefs Mariët
  4. Maaike & Lieke:
    7 mei 2017
    Lieve allevier,
    Samen volgen we jullie mooie verhalen en ervaringen. Lieke is blij dat ze Xian op de deze manier nog wel kan zien nu ze zo lang weg is .
    Geniet met elkaar!