op naar Suichuan

26 april 2017 - Nanchang, China

Vanmorgen wel op tijd wakker en lekker ontbeten. Je kunt hier al als ontbijt een complete rijst tafel eten maar er was ook geroosterd brood, pancakes, gebakken ei, cornflakes en zoete broodjes. De Chinezen eten alles door elkaar en wij hielden het bij een beetje van alles.

Na het ontbijt zijn we terug gegaan naar het liften plein waar we 9 jaar geleden de overdracht van Xian kregen. De vloer was wat anders maar verder was het nog redelijk het zelfde al toen.

xian 2008   xian bij de lift gloria hotel  lift plein

xian op bed

Ook de kamers in het hotel zijn nog hetzelfde als toen en ja kleine meisjes worden groot.

Om half 11 werden we opgehaald door de gids om naar Suichuan te gaan, de plaats waar Xian in het kindertehuis heeft gewoond haar eerste levensjaar. We reden over 1 snelweg zuidelijker en reden langs veel rijstvelden en ook zagen we steeds meer heuvels en bergen onderweg. We stopten bij een klein tankstadion en hebben daar even geplast (op de hurken) en wat rond gekeken. Er werd gestoomde rijst gemaakt, het leek net kauwgom en werden balletjes met suiker van gemaakt. We hebben geproefd maar echt lekker vonden we het niet!

gestoomde rijst

Grain vertelde onderweg af en toe wat over de boeren en lokale bevolking. Eenmaal in Suichuan aangekomen aten we aan het begin van de stad in een lokaal weg restaurant. Daar keken we onze ogen uit, we konden vlees, levende vis, allerlei groentes kiezen en allemaal vers. Ter plekke werd de lunch voor ons bereidt. We ontmoeten de lokale boeren  (mannen en vrouwen) die op de rijstvelden daar werkten. Grain vertelde dat er veelal ouderen op het land hier werkten en dat de jongeren veelal gingen studeren in de grote steden.

lokale bevolking Suichuan  vrouw lokale bevolking

keuken   eten lunch

We lunchte  met Grain en de chauffeur en het eten smaakte lekker ook al hebben we niet de scherpe gerechten geproefd.

gids en chauffeur   Suichuan thee

De plaats Suichuan is een plattelands stad, waar ook de laatste jaren veel is nieuw gebouwd, maar je ziet ook nog veel armoede. Ons hotel hier is vergeleken bij de plaatselijke bevolking dan ook erg luxe. Dit geeft ons wel  een dubbel gevoel.

hotelbed suichuan  badkamer hotel Suichuan

Morgen gaan we Xian haar tehuis bezoeken en ze heeft vanmiddag al de cadeautjes die we gaan geven ingepakt. xian pakt cadeautjes in Echte Hollandse dingen zoals stroopwafels en klompjes sleutelhangers.

S avonds aten  we met de gids in een lokaal restaurant en niemand sprak 1 woord Engels .De mensen van het restaurant zijn desondanks erg gastvrij en we bestelde niet te hete gerechten, maar wel echt lokaal Jiangxi eten. Liyang vind dit eten heerlijk en probeert van alles en eet netjes met de stokjes, Xian probeert alleen de rijst, noedels en groentes en durft nog niet de dingen te eten die ze niet kent. We lopen langs de rivier terug naar het hotel en zien onderweg echte straat taferelen. Ze doen spelletjes op straat, drinken bier op straat bij hun kraampjes, de kapper knipt zijn klanten, veel mensen op straat met een mobiel, overal harde muziek en heel veel scooters die claxonneren. De wegen zijn zeer slecht en het verkeer is lekker chaotisch. We zijn ook hier een bezienswaardigheid en vooral de voeten van Wiebe en zijn kale hoofd  vinden ze geweldig. We zijn na wat gelezen te hebben zijn we om 23 uur gaan slapen! Morgen wordt een bijzondere dag.

spelletje op straat doen tjoek

1. Klari:
    26 april 2017
    Wat een spannende dag. Bijzonder dat Xian haar tehuis gaat bezoeken met jullie. Indrukwekkend al die verhalen over jullie ervaringen. Een totaal andere cultuur. Geniet er van samen!

Liefs. Martin, Klari, Danine en Naomi
  2. Jeanne Quattrone:
    27 april 2017
    WoW, wat cool!! Wij hopen dat jullie het nog heel leuk gaan hebben. Heel veel plezier!❤️ Groetjes Marcel, Jeanneke, Markus, Ann en Jeanne
  3. Silvia,Maarten,Mila en kay:
    Hoi
    Wat een leuke belevenissen maken jullie mee in het mooie China.
    Morgen zal wel een hele bijzondere indrukwekkende dag worden.
    Wij lezen lekker met jullie mee en hebben al wat voorpret voor als wij een keertje gaan.
    Nog heel veel plezier in het mooie China.
    Groetjes Silvia,Maarten ,Mila en Kay
  4. Eddy en Mieke:
    27 april 2017
    We lezen jullie reisverhalen en zien dat jullie het leuk hebben. Een reis met heel veel indrukwekkende momenten. Benieuwd hoe Liyang en Xian het allemaal ervaren. Jullie samen nog heel, heel veel plezier. Liefs Mieke en Eddy
  5. Frea Hans Anne en Loek:
    28 april 2017
    Ik neem aan dat jullie inmiddels in het kindertehuis van Xian zijn geweest. Erg benieuwd hoe Xian het heeft ervaren. Veel plezier daar met het gezinnetje!! Liefs, Frea
  6. Nienke:
    28 april 2017
    Ha lieve mensen, heb de link doorgestuurd gekregen van mijn ouders en daar ben ik heel blij om! Wat een leuke verslagen om te lezen en wat een bijzonder avontuur dit! Hele fijne reis en mooie momenten gewenst, ik blijf jullie volgen! Liefs Nienke